Sunteți pregătit pentru CBAM?

06/11/2023

Cum pot afacerile să asigure conformitatea cu CBAM?

Primul pas pentru asigurarea conformității cu orice regulament este să examineze lanțul de aprovizionare al afacerii și să identifice originea și furnizorii produselor care vor fi afectate. Vizibilitatea și transparența lanțului de aprovizionare sunt cheie, deoarece raportarea incorectă în timpul perioadei de tranziție poate avea consecințe negative, cum ar fi amenzi financiare sau dificultăți în obținerea autorizației CBAM necesare pentru implementarea completă.

Pentru a deveni familiarizați cu procesul și raportarea CBAM, este necesar să se aibă relații strânse și discuții cu furnizorii pentru a-i ajuta să conștientizeze CBAM și datele exacte pe care trebuie să le furnizeze, precum și să se creeze sisteme și expertiză internă care includ colectarea datelor, raportarea și procedurile operaționale standard.

Colaborarea cu un partener de încredere poate ajuta la eliminarea sarcinii de a rămâne la curent cu CBAM pentru afacere. La ABX, sprijinim afacerile în evaluarea dacă produsele se încadrează în domeniul de aplicare al CBAM, identificând furnizorii relevanți și angajându-i pentru a obține datele necesare pentru a rămâne conformi cu cerințele. Consultanții noștri pot recomanda procese interne pentru afacerea dumneavoastră pentru a facilita conformitatea cu CBAM și pentru a oferi suport în raportarea către Registrul de Tranziție CBAM.

În cadrul acestor rapoarte, importatorii trebuie să raporteze, printre altele, următoarele informații:

  1. Tipul bunurilor identificate prin codul CN.
  2. Cantitatea bunurilor importate, emisiile directe și indirecte încorporate în acestea (calculate conform metodelor specifice, a se vedea mai jos).
  3. Orice „preț al carbonului” deja plătit în străinătate pentru emisii, inclusiv prețul carbonului plătit pentru orice material precursor încorporat în produsul final.
  4. Țara în care se datorează un preț al carbonului.
  5. Țara de origine a bunurilor importate.
  6. Identitatea și locația instalațiilor în care au fost produse bunurile.2
  7. Rutele de producție utilizate pentru fabricarea bunurilor (și parametrii de producție asociați), așa cum sunt definite în regulamentul de punere în aplicare.

Raportul trebuie să fie depus la Registrul de Tranziție al MCB (CBAM Transitional Registry), care va fi gestionat de Comisie. Registrul de Tranziție al MCB va fi o bază de date electronică standardizată și securizată care conține un portal pentru comercianți prin intermediul căruia importatorii pot depune rapoartele trimestriale MCB. Atât autoritățile competente locale, cât și Comisia vor avea acces la acest portal și la datele sale. Conform discuțiilor oficiale dintre Comisie și statele membre, această platformă va fi un modul suplimentar al Sistemului de Înregistrare și Identificare a Operatorilor Economici (EORI) al UE (adică unul dintre sistemele vamale ale UE).

Odată ce un raport este depus, acesta poate fi modificat sau corectat doar până la două luni după încheierea trimestrului de raportare relevant. În derogare de la această regulă generală, rapoartele MCB pentru primele două perioade de raportare pot fi modificate sau corectate până la termenul limită de depunere pentru al treilea raport MCB (adică T2 2024), care este 31 iulie 2024.

Amenda pentru neconformitate, raportare incorectă sau incompletă a unui raport MCB va fi stabilită de către fiecare stat membru în parte, dar trebuie să se situeze între 10 EUR și 50 EUR pentru fiecare tonă de emisii încorporate neînregistrate.

Metodele de calcul pentru emisiile înglobate Reglementarea de implementare stabilește metodele care pot fi utilizate pentru monitorizarea și calculul emisiilor înglobate ale produselor importate. Regulile aplicabile pentru calculul emisiilor înglobate depind de procesul specific de producție și sunt extrem de complexe. Mai mult decât atât, pentru orice proces de producție dat, monitorizarea emisiilor de gaze cu efect de seră trebuie, în mod implicit, să se facă utilizând una dintre cele două metode permise („Metodele UE”):

  1. Abordarea bazată pe calcul: Aceasta înseamnă determinarea emisiilor de gaze cu efect de seră din sursele de origine pe baza datelor de activitate obținute prin sisteme de măsurare și parametri suplimentari din analize de laborator sau valori standard.
  2. Abordarea bazată pe măsurare: Aceasta înseamnă determinarea emisiilor de gaze cu efect de seră din sursele de emisii prin măsurarea continuă a concentrației gazului cu efect de seră relevant în gazele de ardere și debitul gazelor de ardere.

Având în vedere perioada limitată pe care importatorii și producătorii din țările terțe au avut-o pentru a-și adapta procesele la cerințele CBAM, regulamentul de implementare prevede flexibilitate suplimentară în ceea ce privește metodologiile de monitorizare permise până în 2025, cu următoarele opțiuni suplimentare:

Până în decembrie 2024: Sistemele de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră asociate altor metode sunt permise („Alte Metode”), și anume: Un sistem de tarifare a carbonului unde se află instalația de producție. Un sistem obligatoriu de monitorizare a emisiilor de gaze cu efect de seră unde se află instalația de producție. Un sistem de monitorizare a emisiilor la instalație. Până la 31 iulie 2024: Pentru importurile de bunuri în cazul în care declarantul de raportare nu dispune de informațiile necesare pentru a utiliza fie Metodele UE, fie Alte Metode, poate fi utilizată oricare metodologie, inclusiv utilizarea valorilor implicite puse la dispoziție și publicate de către Comisie pentru perioada de tranziție sau oricare alte valori implicite enumerate în Anexa III a regulamentului de implementare. În astfel de cazuri, declarantul de raportare va trebui să indice și să facă referire în rapoartele CBAM la metodologia folosită pentru stabilirea acestor valori.

Orice metodă utilizată în afara Metodelor UE trebuie, totuși, să asigure o acoperire și o precizie similare cu Metodele UE.

Pentru a efectua calculul pentru emisiile înglobate ale bunurilor complexe (adică, în principal, produsele din aval), operatorii trebuie, de asemenea, să monitorizeze și să raporteze declarantului de raportare cantitățile de materiale de intrare specifice (așa-numiții „precursoare”) care au ele însele emisii înglobate utilizate în procesul de fabricație. Operatorii trebuie să determine, de asemenea, emisiile înglobate ale acestor precursoare, care trebuie adăugate la emisiile directe și indirecte atribuite procesului de producție. Precursoarele relevante pentru fiecare proces de producție sunt identificate în Anexa II la regulamentul de implementare, în timp ce parametrii calificativi suplimentari care trebuie raportați sunt enumerați în Anexa IV la regulamentul de implementare.

În acest context, declaranții de raportare vor putea utiliza „valorile implicite” (publicate de Comisie) pentru materialele de intrare sau subprocessele care contribuie la mai puțin de 20% din emisiile totale ale bunurilor complexe.

Cerințele de raportare ale CBAM, prevăzute în regulamentul de punere în aplicare, sunt printre cele mai cuprinzătoare cerințe de raportare a emisiilor de GES care au fost adoptate vreodată. Deși tipul emisiilor care trebuie raportate conform cerințelor CBAM nu sunt la fel de extinse ca cele acoperite de emisiile de GES din S3 (adesea calculate în rapoartele ESG), metodologia impusă de CBAM este semnificativ mai specifică și necesită o cantitate mai mare de date, deoarece permite doar marginal utilizarea estimărilor de tip care sunt obișnuite pentru emisiile de GES din S3.

În practică, cerințele de raportare ale CBAM vor avea, probabil, consecințe semnificative în ceea ce privește informațiile care vor trebui să fie schimbate în lanțurile de aprovizionare și datele pe care afacerile vor trebui să le solicite de la furnizori. Acest lucru înseamnă, de asemenea, că importurile de produse acoperite de CBAM în UE vor necesita o monitorizare, calcul și raportare avansată a emisiilor de GES.

Se recomandă COMPANIILOR să:

  1. Înțeleagă obligațiile care intră în vigoare la 1 octombrie 2023 și pe durata perioadei de tranziție, inclusiv lista datelor necesare în scopuri de raportare.
  2. Înțeleagă cum se aplică cerințele CBAM în mod specific pentru ele. Aceasta implică în mod deosebit răspunsul la următoarele întrebări:
    • Care dintre produsele dvs. sunt acoperite de CBAM?
    • Ce cerințe de raportare a emisiilor de GES se aplică fiecărui tip de produs și care este calea de producție aplicabilă?
  3. În funcție de lanțul de aprovizionare al unei companii, aceasta poate lua în considerare strategii existente de mitigare/scutire:
    • CBAM este o taxă de consum care va fi percepută asupra bunurilor care sunt importate/consumate în UE.
    • Companiile ar trebui să exploreze opțiuni în lanțul lor de aprovizionare care ar putea reduce povara CBAM pentru bunurile care pot fi doar stocate sau prelucrate ulterior în UE înainte de re-export.
  4. Elemente de luat în considerare în termeni de achiziții:
    • Cum se traduc aceste cerințe de raportare în ceea ce privește firmele furnizoare pentru care afacerile trebuie să solicite informații noi?
    • Cum pot afacerile să valorifice contractele de aprovizionare existente pentru a obține informațiile necesare în mod nou?
    • Ar trebui afacerile să reconsidere clauzele legate de informații din contractele de aprovizionare, și în caz afirmativ, care anume?
    • Până la ce punct pot fi refolosite/exploatate datele ESG existente în scopuri de raportare CBAM?
    • Ce taxe, taxe și impozite se califică ca preț al carbonului și cum ar trebui raportate?
  5. Stabilirea unui sistem de raportare în conformitate cu regulile CBAM.
  6. Având în vedere modul în care va fi taxat CBAM și obligațiile sale de raportare, companiile ar trebui, totuși, să ia în considerare cu atenție costurile de conformitate care vor rezulta din obligațiile lor de raportare.
  7. Să dezvolte și să implementeze o strategie de minimizare a costurilor, având în vedere perspectivele legale și tehnice.
  8. Să monitorizeze evoluțiile reglementărilor (în special cu privire la prețurile carbonului) în jurisdicțiile de interes, asigurându-se că se pot adapta la schimbările de circumstanțe cu previziune optimă.
  9. Regulamentul de punere în aplicare conține reguli complexe, și ar putea fi recomandabil să căutați asistență pentru a vă asigura că rapoartele dvs. sunt depuse la timp și în mod corect. Vă rugăm să luați legătura cu noi ca sa  vă putem ajuta să înțelegeți și să respectați CBAM.
Facebook
LinkedIn
Call Now Button