Turcia este al optulea cel mai mare producător de oțel din lume. În ultimii doi ani, producția și exporturile sale de oțel au scăzut din cauza provocărilor globale și interne. Cu toate acestea, companiile turcești continuă să investească în extinderea capacității de producție, contând pe nevoile pieței interne.
Pentru al doilea an consecutiv, industria turcă a oțelului a fost pe un trend descendent, Turcia menținându-și locul 8 în clasamentul mondial al producătorilor de oțel. Conform Asociației Mondiale a Oțelului, producătorii turci de oțel au produs 33,7 milioane de tone de oțel în 2023 (în scădere cu 4% față de anul precedent) și 35,1 milioane de tone în 2022 (în scădere cu 12,9% față de anul precedent).
Scăderea producției de oțel din Turcia în 2022-2023 se datorează instabilității macroeconomice, care a dus la o incertitudine ridicată pe piața internă. În cadrul luptei împotriva inflației ridicate, care a fost de 64,8% anualizat în decembrie 2023, Banca Centrală a Turciei a majorat rata dobânzii de șapte ori consecutiv în ultimul an. Aceasta a crescut la 42,5% pe an la sfârșitul anului, de la 8,5% în iunie (rata a fost majorată la 45% pe an în ianuarie 2024).
Cu toate acestea, înăsprirea politicii monetare nu a ajutat la prevenirea devalorizării lirei, care a pierdut aproximativ 60% din valoarea sa față de dolar în 2023. Pe de o parte, devalorizarea monedei naționale limitează afluxul de importuri, care devin mai scumpe. Pe de altă parte, devalorizarea lirei turcești indică probleme serioase în economie, ceea ce restricționează și creșterea consumului intern de oțel.
Industria turcă a oțelului se bazează pe cuptoare cu arc electric (în 2022, 71,5% din oțelul țării este produs de acestea), astfel încât creșterea prețurilor la electricitate rămâne un factor nefavorabil major pentru industrie. Conform Uniunii Exportatorilor de Oțel din Turcia (CIB), prețurile la electricitate în Turcia au crescut brusc în 2022 și au reprezentat 27% din costurile de producție ale combinatelor siderurgice, comparativ cu 8% în 2021. Ulterior, prețurile la gaze și electricitate pentru industrie au fost reduse ușor la sfârșitul anului 2022 și începutul anului 2023, dar nu a fost posibilă atenuarea completă a acestui factor asupra costurilor de producție.
Alți factori care afectează producția și consumul de oțel în Turcia includ creșterea TVA-ului la produsele din oțel de la 18% la 20%. Această decizie are un impact negativ asupra perspectivelor pieței interne, deoarece înseamnă prețuri mai mari pentru produsele din oțel laminat.
Cutremurul din februarie 2023 a avut, de asemenea, un impact negativ asupra industriei turcești a oțelului, deoarece o treime din combinatele siderurgice au fost nevoite să oprească temporar producția. Ulterior, se aștepta ca combinatele să poată recupera cel puțin parțial pierderile, pe măsură ce cererea de produse din oțel pentru proiectele de construcție destinate combaterii efectelor cutremurului ar crește.
Consumul de produse din oțel laminat a crescut în 2023 (cu 17,1% față de anul anterior – până la 38,1 milioane de tone comparativ cu 2022), dar această cerere suplimentară nu a ajutat la evitarea unei scăderi de 4% față de anul anterior a producției de oțel. Producătorii turci de oțel se plâng că creșterea cererii a fost acoperită de produsele din oțel importate. Conform Asociației Producătorilor de Oțel din Turcia (TCUD), importurile de oțel în Turcia au crescut cu 15,5% față de anul anterior în 2023.
Scăderea producției de oțel din Turcia în 2022-2023 a dus, de asemenea, la o scădere a consumului și importurilor de fier vechi. Conform SteelMint, consumul de fier vechi al Turciei în 2023 a scăzut cu 6% față de anul anterior – până la 27 milioane de tone comparativ cu 2022. Conform Institutului de Statistică din Turcia (TUIK), țara a redus importurile de fier vechi cu 10% față de anul anterior – până la 18,83 milioane de tone în 2023. Principalii cinci furnizori includ SUA și țările europene (Olanda, Belgia, Marea Britanie, România).
Asociația Europeană a Oțelului face presiuni pentru controale mai stricte asupra exporturilor de fier vechi. Primele măsuri în această direcție au fost deja luate – din ianuarie 2024, va intra în vigoare un nou Regulament privind transportul deșeurilor, care stabilește bariere tehnice pentru exporturile de fier vechi către țările din afara Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). În cazul în care condițiile pentru exporturile de fier vechi din UE se înăspresc și mai mult, Turcia riscă să se confrunte cu o lipsă de materii prime pentru propria industrie siderurgică.
Pentru al doilea an consecutiv, exporturile de oțel ale Turciei au înregistrat o tendință negativă. Conform Asociației Turcești a Oțelului (TCUD), exporturile de oțel ale țării au scăzut cu 30,6% față de anul anterior în 2023 – până la 10,5 milioane de tone. Veniturile din exporturi au scăzut cu 40,7% față de anul anterior – până la 8,3 miliarde de dolari. În 2022, exporturile de oțel din Turcia au scăzut cu 23,5% față de anul anterior – până la 15,1 milioane de tone.
Între ianuarie și noiembrie 2023, importurile de oțel (inclusiv produse semifabricate) în Uniunea Europeană din Turcia au scăzut cu 51% față de anul anterior (importurile medii lunare pentru 11 luni din 2023 – 199 de mii de tone). În 2022, importurile de produse din oțel laminat turcesc pe piața europeană au scăzut cu 6% – până la 4,33 milioane de tone. Cota sa pe piața UE în 2022 a fost de 15%.
Analiștii se așteaptă ca piața turcească a oțelului să se îmbunătățească în acest an, datorită creșterii globale a cererii de oțel și scăderii ratelor dobânzilor în lume. În raportul său din octombrie 2023, Asociația Mondială a Oțelului prognozează că consumul de oțel în Turcia va crește cu 5% – până la 40,6 milioane de tone în 2024.
Asociația TCUD prevede că cererea internă de oțel va crește în 2024, susținând investițiile și noile capacități care vor intra în funcțiune în a doua jumătate a anului 2023. Producătorii turci, precum Kardemir, Yıldız, Colakoglu Metalurji, Hasçelik, au planificat investiții de milioane de dolari în noi capacități de producție pentru 2024 și mai departe. Companiile turcești doresc să crească producția de produse cu valoare adăugată mai mare pentru nevoile interne datorită dificultăților legate de exporturi.