Introducere: Guvernul a extins recent obligația de utilizare a sistemului e-Transport pentru transporturile rutiere, având un impact major asupra monitorizării transporturilor internaționale și a celor cu bunuri cu risc fiscal ridicat. Această schimbare vizează nu doar aspectele fiscale, ci și necesitatea monitorizării în timp real a deplasării transporturilor prin GPS.
Extinderea Obligației: Extinderea transporturilor rutiere supuse obligației de raportare în cadrul sistemului e-Transport a fost reglementată prin OUG 115/2023, art. LXXIV și art. LXXV, și este aplicabilă începând cu 15 decembrie 2023. Ordonanța e-Transport (OUG 41/2022) stabilește că raportarea este obligatorie atât pentru bunurile cu risc fiscal ridicat transportate în interiorul României, cât și pentru toate bunurile din transporturile internaționale.
Funcționarea Sistemului RO e-Transport: Noul act normativ instituie Sistemul RO e-Transport pentru monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat și a transporturilor rutiere internaționale de bunuri. Acest sistem impune raportarea prin e-Transport începând cu data de 15 decembrie 2023, indiferent de categoria de bunuri transportate.
Obligații Specifice pentru Transporturile Internaționale: Pentru transporturile internaționale, obligația de raportare prin e-Transport revine destinatarului sau expeditorului înscris în declarația vamală de import/export, beneficiarului din România în cazul achizițiilor intracomunitare, furnizorului din România în cazul livrărilor intracomunitare și depozitarului în cazul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit.
Monitorizare în Timp Real și Dispozitive Tehnologice: O altă modificare importantă impusă de Executiv este necesitatea monitorizării în timp real a deplasării transporturilor rutiere. Dispozitivele de poziționare, fie că sunt tahografe inteligente sau terminale de telecomunicații, trebuie instalate de către transportatori. Aceștia, dar și operatorii economici, pot urmări deplasarea bunurilor în timp real prin intermediul aplicației e-Transport.
Obligațiile Șoferilor: Operatorii de transport rutier sunt obligați să asigure transferul datelor curente de poziționare a vehiculului pe întreg parcursul traseului. Șoferii au responsabilitatea de a activa dispozitivele de poziționare la începutul transportului și de a le opri la destinație sau la ieșirea din țară, în funcție de traseu.
Concluzie: Aceste modificări aduse sistemului e-Transport reprezintă o abordare strategică a Guvernului în ceea ce privește controlul și monitorizarea eficientă a transporturilor rutiere, asigurând astfel o gestionare mai riguroasă a bunurilor cu risc fiscal ridicat și a transporturilor internaționale. Operatorii economici sunt sfătuiți să se conformeze noilor reguli pentru a evita consecințele legale și pentru a contribui la un mediu comercial mai transparent și sigur.