Impactul semnificativ al taxei UE pe CO2 asupra exporturilor chinezești de oțel și aluminiu din 2026
Uniunea Europeană a inceput implementarea unei taxe revoluționare pe dioxidul de carbon pentru importuri începând cu 2026, în cadrul Mecanismului de Ajustare la Frontiera de Carbon (CBAM). Această inițiativă este menită să stimuleze reducerile emisiilor de carbon și să creeze un teren de joc echitabil pentru producătorii din UE. Impactul asupra producătorilor chinezi de oțel și aluminiu se preconizează a fi in schimb substanțial.
Analizele indică o creștere progresivă a taxei pentru oțelul chinezesc în cadrul CBAM, de la 6% în 2026, până la 21% în 2032. Deși China și India interpretează această taxă ca fiind protecționistă, aceasta se încadrează în angajamentul UE de a atinge neutralitatea carbonului până în 2050.
Pentru aluminiu, taxele impuse exportatorilor chinezi ar urma să înceapă de la 3%, ajungând la 7% până în 2032. CBAM vizează echilibrarea condițiilor de concurență pentru producătorii europeni, în contextul reducerii treptate a cotelor gratuite de emisii în cadrul Sistemului de Comerț cu Emisii al UE (EU ETS).
Valoarea exactă a taxelor va fi determinată de prețul carbonului în cadrul EU ETS și de eventualele taxe pe carbon aplicate de China sectoarelor sale cu emisii ridicate până în 2026. Până acum, China a implementat un sistem de plafonare și comercializare doar pentru sectorul energetic, planificând extinderea acestuia la industriile aluminiului, cimentului, aviației, siderurgiei, chimiei, hârtiei și sticlei până în 2030.
Companii ca Baoshan Iron&Steel, Citic Pacific Special Steel, Nanshan Aluminium și Dingsheng New Materials figurează printre principalii exportatori vizați de CBAM. Estimările se bazează pe un preț presupus al carbonului de 70 dolari/tonă în 2026, presupunând că intensitatea emisiilor industriei rămâne constantă.
În 2022, exporturile de bunuri supuse CBAM din regiunea Asia-Pacific către Europa s-au ridicat la aproximativ 45 de miliarde de dolari, reprezentând 4% din totalul exporturilor regiunii. China va fi afectată semnificativ de aceste taxe, având exporturi evaluate la 20,5 miliarde de dolari, comparativ cu 8,7 miliarde de dolari pentru India și 4 miliarde de dolari pentru SUA. Exportatorii indieni de oțel ar putea fi, de asemenea, grav afectați, având în vedere intensitatea mai mare a emisiilor din procesele lor de fabricație, comparativ cu China.
În final, este de menționat că India planifică să conteste CBAM la următoarea întâlnire a Organizației Mondiale a Comerțului, considerând-o o posibilă barieră comercială.