Importurile de oțel în UE afectate de ancheta anti-circumvenție

01/11/2023

Ancheta anti-circumvenție a Comisiei Europene restrânge importurile de oțel din UE.

Ancheta anti-circumvenție a Comisiei Europene asupra produselor laminate la rece din oțel inoxidabil cu origine în Indonezia a avut un efect semnificativ asupra comerțului internațional.

Materialele care intră în UE din Taiwan, Turcia și Vietnam au devenit supuse înregistrării imediate după lansarea anchetei de către Comisie în luna august. Această acțiune a fost luată ca răspuns la preocupările ridicate de Eurofer.

Cele mai recente date privind cotele de import arată efectul asupra volumului materialelor care intră în UE din Taiwan și Turcia. La data de 30 octombrie 2023, doar 9% din cota Taiwanului și 11% din cota Turciei pentru foi și benzi laminate la rece din oțel inoxidabil au fost alocate. La data de 27 octombrie a anului trecut, aceleași cote erau utilizate în proporție de 100% și, respectiv, 93%.

Declinul reprezintă o reducere a comerțului cu cele două țări afectate de 55.186 de tone.

În categoria „alte țări” a măsurilor de salvaguardare ale UE, care include Vietnam, doar 6% din cota disponibilă de 72.711 tone a fost utilizată până la data de 30 octombrie a acestui an, comparativ cu 95% în 2022.

Atractivitatea importurilor

Atractivitatea importurilor pentru cumpărătorii europeni de oțel este în prezent limitată. Economia regiunii continuă să sufere de efectele inflației ridicate și a ratelor de dobândă crescute. Cererea de bare și secțiuni din oțel inoxidabil din India rămâne excepția, cu cota completă pentru trimestrul patru de 31.677 de tone deja alocată.

Respondenții MEPS susțin că ancheta anti-circumvenție a Comisiei Europene pe o perioadă de nouă luni și tarifele retrospective care ar putea urma sunt, de asemenea, parțial responsabile pentru reducerea importurilor. Materialele destinate UE din Taiwan, Turcia și Vietnam rămân probabil în afara țării și ar putea fi vândute pe alte piețe, susțin aceștia.

Comisia a aplicat tarife antidumping și counter-veiling produselor indoneziene începând cu noiembrie 2021 și martie 2022, respectiv. În august, Comisia a invocat o schimbare în modelul de comerț care implică exporturi din Indonezia, precum și din Taiwan, Turcia și Vietnam, ca dovezi de circumvenție a acestor reguli.

În același timp, Eurofer susține că produsele indoneziene din oțel inoxidabil sub formă de blocuri și foi laminate la cald erau transferate în Taiwan, Turcia și Vietnam pentru finisare sau asamblare, a declarat Comisia. Valoarea oțelului inoxidabil utilizat constituia încă peste 60% din valoarea produsului finit exportat în UE.

Posibile tarife

În aprilie a acestui an, o anchetă anterioară privind circumvenția a constatat că tarifele antidumping aplicate foilor laminate la cald din oțel inoxidabil din Indonezia au fost evitate prin traseul materialelor prin Turcia. La acel moment, tarifele de 17,3% care erau aplicate materialelor indoneziene au fost, de asemenea, aplicate produselor turcești. Dacă Comisia Europeană concluzionează că același model se repetă aici, se poate aștepta o reacție similară.

Riscul tarifelor suplimentare ar putea să consolideze volumele de vânzări și prețurile fabricilor europene de oțel inoxidabil. Acest lucru se adaugă obligației introduse recent (începând cu 1 octombrie) de a raporta emisiile de carbon încorporate ale produselor din oțel importate în cadrul Mecanismului de Ajustare a Frontierelor Carbonului (CBAM), care a redus apetitul pentru importuri.

Rezultatul negocierilor privind un nou Acord Global UE-SUA privind Oțelul și Aluminiul Durabil (GASSA) ar putea, de asemenea, să conducă la noi tarife pentru anumite materiale. Acest acord urma să fie anunțat pe 20 octombrie, dar a fost amânat până la sfârșitul acestui an.

Dacă un acord GASSA nu este încheiat până atunci, tarifele de 25% conform Secțiunii 232 din Statele Unite ar fi reintroduse pentru importurile din UE începând cu 2024. În schimb, un acord ar putea aduce tarife similare pentru importurile de oțel din țări din afara noului „club al oțelului” UE-SUA, ceea ce ar putea duce la reluarea acuzațiilor de „protecționism” deja provocate de introducerea CBAM.

CBAM