Implementarea mecanismului CBAM a facut China să se afle într-o situație delicată.
Impunerea unei taxe asupra importurilor de materiale intens emisive de carbon, precum oțelul, este văzută ca o măsură menită să limiteze emisiile. Cu toate acestea, producătorii avertizează că această abordare ar putea schimba în mod radical fluxurile comerciale, conform informațiilor furnizate de Financial Times.
Intrarea în vigoare a mecanismului european de ajustare a frontierelor pentru carbon (CBAM) a adus China într-o situație neplăcută, având în vedere că Europa reprezintă una dintre piețele sale cheie de export. CBAM va deveni oficial operațional în 2026, iar în prezent se află într-o perioadă de tranziție.
Guvernul chinez încearcă să realizeze o decarbonizare rapidă a sectorului oțelului, care depinde în mare măsură de cărbune, pentru a nu-și pierde dominația. În plus, China se confruntă cu posibile probleme extinse, deoarece decizia UE ar putea determina alte țări să introducă măsuri similare pentru diverse categorii de produse. În decembrie anul trecut, Regatul Unit a anunțat că va introduce o taxă proprie asupra importurilor de bunuri cu emisii de carbon până în 2027.
Policitienii occidentali sunt îngrijorați de dependența excesivă de China pentru materii prime necesare pentru susținerea tranziției la energie verde. În același timp, UE își propune să-și refacă competitivitatea și să se asigure că investițiile de miliarde de dolari ale companiilor siderurgice, cum ar fi ArcelorMittal și Thyssenkrupp, în fabricile europene pentru reducerea emisiilor, nu sunt compromise de competitori cu ambiții climatice mai reduse.
Unii producători europeni cred că CBAM ar putea conduce la costuri mai mari, subminând atractivitatea regiunii. Pentru UE, CBAM reprezintă o evoluție logică a sistemului de tranzacționare a emisiilor (ETS). Totuși, de la introducerea sa în 2005, prețul carbonului a crescut constant. Producătorii europeni, deja confruntați cu prețuri ridicate ale energiei, se tem că producția lor mai ecologică și mai costisitoare va fi subminată de importuri mai ieftine din alte țări.
Assofermet din Italia a avertizat că CBAM ar putea crește prețurile oțelului cu 15%. Potrivit informațiilor publicate, riscul eludării mecanismului sau „deplasarea resurselor” este cu atât mai accentuat pentru industria oțelului, care contribuie cu 22% la emisiile de carbon industriale din UE și este cel mai mare sector CBAM. În special, Asociația Europeană a Industriei Oțelului (EUROFER) a avertizat că oțelul prezintă un nivel ridicat de complexitate pentru CBAM, acoperind nu doar numeroase categorii de produse cu peste 100 de coduri, ci și diferite rute de producție și emisii, precum și fluxuri mari de comerț.
Adolfo Aiello, director executiv adjunct al Eurofer, susține că producătorii europeni de oțel ar putea întâmpina concurență pe multiple fronturi, nu doar din partea „oțelului murdar mai ieftin”, ci și din partea „oțelului mai verde din țările terțe”. În plus, există riscul ca UE să devină centrul cererii pentru oțel curat, în timp ce alte cereri vor fi redirecționate în altă parte. Rezultatul ar fi un „impact net negativ asupra climei”.