În contextul schimbărilor climatice, Uniunea Europeană a luat măsuri semnificative pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră prin intermediul Mecanismului de Ajustare a Frontierei de Carbon (CBAM) și al Sistemului de Comercializare a Emisiilor (ETS). Aceste inițiative, în special calendarul eliminării cotelor gratuite de emisii și implementarea certificatelor de emisii pentru importuri, vor avea un impact semnificativ asupra prețurilor din import și producția internă în 2026.
În primul rând, costul CBAM, care va fi introdus treptat începând cu 2026, are ca scop prevenirea relocării emisiilor de carbon. Acest mecanism va fi implementat în paralel cu eliminarea treptată a cotelor gratuite din ETS, cu o completă implementare până în 2034. Aceasta înseamnă că importatorii vor trebui să achiziționeze certificate de emisii pentru bunurile care intră în UE, adăugând astfel un cost suplimentar la prețul de import. Acest lucru ar putea conduce la creșterea prețurilor pentru bunurile importate, îndeosebi pentru cele cu un conținut ridicat de carbon.
În ceea ce privește transportul maritim, companiile vor fi obligate să restituie un procent din emisiile verificate raportate, crescând de la 40% în 2024 la 100% în 2026. Aceasta va crește costurile pentru transportatorii maritimi, costuri care cu probabilitate vor fi transferate consumatorilor, conducând la creșterea prețurilor pentru bunurile transportate pe mare.
În același timp, eliminarea treptată a cotelor gratuite pentru industriile din ETS, începând cu 2026, va exercita presiuni financiare suplimentare asupra producătorilor interni, determinând creșterea costurilor de producție. Aceasta ar putea duce la creșterea prețurilor pentru bunurile produse intern, în special în sectoarele cu emisii mari de carbon, cum ar fi producția de oțel și ciment.
De asemenea, introducerea unui ETS separat pentru combustibilul utilizat în transportul rutier și clădiri, planificată pentru 2027, va pune un preț pe emisiile din aceste sectoare, influențând indirect prețurile de consum pentru transport și costurile de încălzire sau răcire a clădirilor.
În final, includerea instalațiilor de incinerare a deșeurilor municipale în EU ETS din 2028 ar putea duce la creșterea taxelor pentru gestionarea deșeurilor, impactând atât consumatorii, cât și afacerile.
În concluzie, CBAM și ETS, prin calendarul lor de implementare și eliminare a cotelor gratuite, vor avea un impact economic semnificativ asupra prețurilor din import și producția internă. Aceste măsuri, deși esențiale pentru combaterea schimbărilor climatice, vor necesita o adaptare atentă din partea afacerilor și consumatorilor pentru a minimiza impactul economic asupra societății.