Criza Canalului Suez: Tarifele de transport maritim pentru oțel spre Europa se dublează

13/03/2024

În contextul unei creșteri semnificative a tarifelor de transport maritim, industria siderurgică europeană se confruntă cu provocări fără precedent, ca urmare a crizei din Canalul Suez. Această situație a generat o creștere de peste 2,5 ori a costurilor pentru transportul oțelului către Europa, afectând direct prețurile și timpii de livrare.

Tarifele pentru transportul maritim au urcat vertiginos, atingând un vârf de 5300 dolari per twenty-foot equivalent unit (TEU) la sfârșitul lunii ianuarie a acestui an. Comparativ, în decembrie 2023, costul mediu se situa la 1200 de dolari/TEU, ajungând aproape de 3000 de dolari/TEU în prezent. Această situație a determinat majoritatea companiilor de transport maritim să evite Canalul Suez, optând pentru ruta ocolitoare a Capului Bunei Speranțe, ceea ce a condus la prelungirea semnificativă a timpilor de tranzit.

Criza a avut un impact profund asupra fluxurilor comerciale, în special în cazul oțelului destinat piețelor europene. Tradițional, o mare parte din oțelul importat de Italia și alte țări europene provine din Asia, cu țări precum India, China, Vietnam, Japonia, Taiwan și Coreea de Sud în fruntea exporturilor. În 2023, aceste națiuni au exportat împreună 5,48 milioane de tone de oțel către Italia, reprezentând 73,8% din totalul importurilor de oțel din țări non-UE.

În ciuda incertitudinilor și riscurilor crescut, inclusiv atacul asupra navei True Confidence, care transporta o cantitate considerabilă de oțel din Tianjin, China, către Jeddah, Arabia Saudită, furnizorii chinezi de oțel își manifestă intenția de a continua utilizarea rutei prin Marea Roșie. Atacul din 6 martie, marcat de pierderi umane, a fost un semnal de alarmă cu privire la securitatea transporturilor maritime în regiune, antrenând așteptări de creștere a costurilor de transport și asigurare.

Această situație complexă subliniază importanța adaptării rapide a lanțurilor de aprovizionare și necesitatea unei gestionări eficiente a riscurilor în industria siderurgică. În contextul actual, companiile europene sunt nevoite să navigheze prin ape tumultuoase, căutând soluții pentru a minimiza impactul financiar și logistic al crizei din Canalul Suez asupra operațiunilor de import.

Facebook
LinkedIn
CALL NOW