Recent, au fost propuse și implementate legislații noi în SUA și UE pentru a reglementa impactul schimbărilor climatice prin mecanismele de ajustare la frontieră (BAMs). Aceste mecanisme intenționează să echilibreze competitivitatea industriei interne și să combată scurgerile de carbon, penalizând importurile care nu respectă standardele interne de emisii de carbon.
FPFA (Foreign Pollution Fee Act) și CCA (Clean Competition Act)
În SUA, legislația propusă include FPFA (Foreign Pollution Fee Act) și CCA (Clean Competition Act), iar în UE, mecanismul CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) a intrat deja în vigoare.
FPFA, susținut de Partidul Republican și planificat să fie pus în aplicare 36 de luni după adoptare, nu include un program de reglementare, în schimb se bazează pe o taxă ad valorem pe bunuri primare și pe două categorii de bunuri manufacturate. Oferă o listă extensivă de produse acoperite și permite producătorilor interni să solicite adăugarea de noi produse la această listă. Sunt incluse emisiile de tip Scope 1, 2 și 3, iar baza de calcul este intensitatea poluării la nivelul facilităților de producție interne.
Pe de altă parte, CCA, promovat de Partidul Democrat pentru implementare în iunie 2026, este proiectat să funcționeze în tandem cu programele de reglementare interne și stabilește taxe de 55$/tCO2e impuse pe bunurile finite. CCA se bazează pe o medie a intensității gazelor cu efect de seră (GHG) pentru industria națională, cuprinzând, de asemenea, cele trei tipuri de emisii.
Un alt act legislativ bipartizan în discuție în SUA este ‘Market Choice’, care urmează să intre în vigoare în 2025 și este conceput să funcționeze alături de o taxă internă pe carbon. Cu o listă extinsivă de produse acoperite, Market Choice propune taxe de 35$ per tCO2e atât pe bunurile acoperite interne cât și pe importuri. Acesta ar fi cel mai extensiv regulament de reglementare a emisiilor de carbon în economia SUA, cu detaliile privind emisiile ce urmează a fi stabilite de EPA și DOE.
Mecanismul CBAM
În comparație, mecanismul CBAM al UE, implementat în octombrie 2023, este proiectat să funcționeze în cooperare cu EU ETS (European Union Emission Trading System). Acesta vizează șase categorii de mărfuri cu intensități mari de emisii GHG și impune taxe pe bunurile primare. Sunt incluse emisiile onsite și anumite emisii de tip Scope 3, iar pentru unele materiale se iau în considerare emisiile din sectorul electric. Baza de calcul a CBAM reflectă prețurile EU ETS.
Analizând aceste inițiative legislative, devine clar că abordările SUA și UE împărtășesc similitudini, precum extensia listei de produse acoperite și includerea tipurilor de emisii Scope 1, 2 și 3. Cu toate acestea, există diferențe semnificative în implementare și în modul de calcul al taxelor și tarifelor. În timp ce SUA se orientează spre stabilirea unei taxe specifice pe tonă de CO2e, UE leagă mecanismul CBAM de prețurile existente în EU ETS, oferind o legătură directă cu piața de carbon europeană.
Aceste mișcări legislative arată un angajament crescut al guvernelor pentru a aborda problemele de mediu global prin mecanisme economice și fiscale. Eficiența acestor acte legislativ propuse și în vigoare va depinde de modul în care acestea vor fi integrate în economiile globale și de reacțiile partenerilor comerciali internaționali.
Pentru companii, aceste mecanisme de ajustare la frontieră reprezintă atât o provocare, cât și o oportunitate. Pe de o parte, firmele vor trebui să își alinieze producția la standardele de emisii mai stricte și să investească în tehnologii curate pentru a rămâne competitive. Pe de altă parte, acestea ar putea beneficia de pe urma unui teren de joacă nivelat, unde produsele importate sunt supuse acelorași taxe de mediu ca și produsele interne.
În concluzie, mecanismele de ajustare la frontieră ale SUA și UE reprezintă un răspuns legislativ la nevoia de a combate schimbările climatice și de a promova o economie verde. Cu toate acestea, succesul lor va fi determinat de capacitatea de a stimula inovația, de a minimiza impactul asupra comerțului și de a fi echitabil din punct de vedere global. De asemenea, va fi esențială cooperarea internațională pentru a asigura că eforturile de reducere a emisiilor nu se transformă în bariere comerciale, ci în stimulente pentru o acțiune climatică globală eficientă și inclusivă.