1. Ce se schimba din 1 ianuarie 2026
De la inceputul lui 2026, importatorii de bunuri CBAM vor avea obligatia sa indice in declaratiile de import un cod TARIC de tip document, care reflecta situatia lor concreta in raport cu CBAM.
Acest cod va sta la intersectia a trei componente esentiale:
- codul de marfa TARIC acoperit de CBAM,
- statutul importatorului in sistemul CBAM (inclusiv existenta unei autorizatii si a unui numar de cont),
- eventuala aplicare a unei scutiri sau a pragului de minimis.
Fara un cod corect, declaratia vamala poate deveni incompleta din perspectiva CBAM, cu impact direct asupra costului si asupra riscului de control si sanctiuni.
2. Cele mai importante coduri TARIC CBAM si cum se folosesc ele in practica
Mai jos sunt codurile cheie care vor trebui integrate in procesele de declarare vamala pentru bunuri CBAM:
Y237 – Bunuri de origine uniune
Acest cod indica faptul ca bunurile declarate sunt de origine Uniune. In mod normal, astfel de bunuri nu intra in aria CBAM, chiar daca sunt reimportate dupa o procesare externa sau un retur. Y237 devine relevant pentru:
- retururi de marfa UE,
- perfectionare pasiva,
- fluxuri logistice cu intoarcere de marfa.
Y238 – Importatorul a solicitat autorizarea CBAM, dar nu a primit inca un numar de cont
Acest cod marcheaza situatia de tranzitie: ati depus cererea de autorizare CBAM, insa contul din registru nu a fost inca emis. Importurile pot continua, dar sunteti intr-o zona de risc operational marit. Y238 este acceptabil pe termen scurt, dar nu poate deveni model de functionare pe termen lung.
Y128 – Importatorul are deja o autorizatie CBAM si un numar de cont atribuit
Y128 este codul de referinta pentru regimul definitiv. Prin el semnalizati ca:
- detineti o autorizatie CBAM valida,
- aveti un numar de cont in registru,
- operati ca declarant CBAM autorizat (direct sau prin reprezentare).
Un Y128 necorelat cu datele reale din registrul CBAM poate genera blocaje in vamuire, solicitari de clarificari si verificari suplimentare.
Y134 – Scutire pentru bunurile din Busingen, Heligoland si Livigno
Acest cod acopera o scutire teritoriala foarte specifica. Pentru companiile cu fluxuri in aceste zone, Y134 trebuie integrat explicit in instructiunile interne si in configuratia sistemelor vamale. Pentru restul importatorilor, il veti intalni ocazional in practica, dar nu va fi un cod uzual.
Y135 – Scutire pentru bunurile destinate uzului militar
Y135 operationalizeaza exceptia pentru marfurile destinate uzului militar. Este un cod cu un grad ridicat de sensibilitate, care trebuie sustinut de documentatie clara privind destinatia finala a bunurilor (contracte, comenzi, specificatii).
Y136 – Scutire pentru electricitate sau hidrogen care provin din zona economica sau platforma unui stat membru
Y136 marcheaza scenariile in care electricitatea sau hidrogenul au origine in zona economica exclusivă sau pe platforme ale unui stat membru, caz in care CBAM nu se aplica. Pentru operatorii din energie si hidrogen, acest cod trebuie mapat precis pe traseele fizice si contractuale.
Y137 – Scutirea de minimis – pana la 50 de tone pe an per importator
Y137 este de interes strategic pentru importatorii cu volume reduse. El reflecta scutirea de minimis:
- se aplica pana la 50 de tone nete pe an per importator pentru marfurile CBAM (cu anumite exceptii, de exemplu pentru electricitate si hidrogen),
- volumul se calculeaza cumulativ la nivel de an calendaristic,
- depasirea pragului, chiar marginal, activeaza integral obligatiile CBAM pentru acel an.
Aplicarea Y137 necesita un mecanism intern solid de monitorizare a volumelor si de documentare a calculelor.
3. De ce este esentiala indicarea corecta a codului TARIC CBAM
Indicarea codului TARIC corect nu este un simplu aspect formal. Este un element critic pentru:
- Decontarea corecta a CBAM
Codul utilizat influenteaza daca si cum veti raporta emisiile incorporate si veti achizitiona/anula certificate CBAM. - Calitatea si stabilitatea raportarilor CBAM
Un cod eronat poate conduce la retragerea raportului, solicitari de suplimente sau clarificari si recalcularea obligatiilor. - Profilul de risc si potentiale sanctiuni
Erorile repetate sau mismacth-urile intre declaratia vamala, registrul CBAM si realitatea operatiunilor pot genera investigatii si sanctiuni la nivelul autoritatilor nationale.
Pe scurt, noile coduri TARIC sunt un „control cheie” in arhitectura dumneavoastra de conformitate CBAM.
4. Ce trebuie sa faca importatorii – abordare structurata
Pentru a ramane in zona de conformitate si a controla riscurile, recomandam o abordare structurata, in mai multi pasi:
1. Cartografierea fluxurilor CBAM
- identificati toate marfurile care intra in sfera CBAM si codurile TARIC aferente,
- evaluati volumetric unde va incadrati fata de pragul de 50 de tone pe an.
2. Decizii strategice privind rolul de declarant CBAM autorizat
- stabiliti cine va detine autorizatia CBAM in cadrul grupului (importator direct, alta entitate din grup, reprezentare vamala etc.),
- planificati depunerea cererii de autorizare astfel incat perioada in care folositi Y238 sa fie minima.
3. Integrarea codurilor Y in procese si sisteme
- actualizati procedurile de lucru si manualele interne pentru echipele de taxe vamale, finance, sustenabilitate,
- configurati codurile Y in sistemele ERP, TMS si in solutiile vamale utilizate,
- implementati reguli automatizate pentru alocarea codului corect in functie de scenariu (origine, volum, destinatie, statut CBAM).
4. Managementul pragului de minimis (Y137)
- creati un mecanism de monitorizare lunara/trimestriala a volumelor CBAM pe importator,
- documentati clar logica utilizata pentru aplicarea Y137,
- setati alerte interne pentru situatiile in care va apropiati de pragul de 50 de tone.
5. Formare si aliniere cu partenerii externi
- instruirea echipelor interne si a comisionarilor vamali cu privire la noile coduri,
- introducerea de controale suplimentare in fluxurile de revizuire a declaratiilor vamale, cel putin in primul an de aplicare.
5. De ce sa externalizati gestionarea codurilor TARIC CBAM
Complexitatea CBAM si a noilor coduri TARIC depaseste de multe ori zona pur tehnica a vamilor si intra in sfera strategica a businessului: cost de carbon, structura lantului de aprovizionare, eligibilitatea furnizorilor, raportare ESG.
Externalizarea catre un partener specializat aduce:
- expertiza tehnica actualizata pe reglementarile CBAM si TARIC,
- standardizare si scalabilitate in procesele de declarare,
- reducerea riscului de erori si sanctiuni,
- vizibilitate mai buna asupra impactului financiar al CBAM.
6. Cum va putem sprijini
Daca importati bunuri CBAM, un lucru este cert: nu va puteti permite sa intrati in 2026 fara procese de conformitate vamala adaptate la noile coduri TARIC.
Ne puteti mandata sa gestionam pentru dumneavoastra:
- analiza fluxurilor si identificarea scenariilor corecte de codificare (Y237, Y238, Y128, Y134–Y137),
- actualizarea procedurilor si a instructiunilor pentru declaratii,
- suport in procesul de autorizare CBAM,
- revizuirea declaratiilor vamale CBAM pentru corectitudine, completitudine si conformitate cu noile reguli TARIC.
Contactati-ne pentru a discuta un roadmap de conformitate CBAM adaptat modelului dumneavoastra de business si gradului actual de maturitate in zona de taxe vamale si sustenabilitate.