Care sunt reglementările Comisiei Europene privind importurile în cadrul CBAM?
CBAM reprezintă un component al pachetului „Pregătit pentru 55”, prezentat ca parte a Acordului Verde European al UE în iulie 2021.
Acesta a stabilit un obiectiv de a realiza o reducere de 55% a emisiilor de carbon între 1990 și 2030, având ca țel transformarea Europei într-un continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050.
Prin CBAM, Comisia Europeană își propune să prevină ca măsurile sale stricte de reducere a CO2 să determine mutarea proceselor de fabricație intensive în CO2 din UE către piețe mai puțin reglementate. Acest fenomen este adesea numit „scurgere de carbon”.
CBAM va aborda această problemă – și va încerca să evite riscul ca mărfurile mai ieftine și produse mai puțin durabil să inunde piața UE din alte țări – impunând o taxă vamală în funcție de emisiile de carbon incorporate în produs.
CBAM se aplică unei serii selectate de bunuri cu risc ridicat de scurgere de carbon, incluzând: fier; oțel; ciment; îngrășăminte; aluminiu; hidrogen; și producția de energie electrică.
Aproximativ 1,8 până la 3,0 tone de CO2 sunt emise pentru fiecare tonă de oțel produsă într-un cuptor cu arc. Emisiile directe de CO2 (topire) ale unui cuptor electric sunt de aproximativ 0,1 tone, iar emisiile indirecte de CO2 (producția de electricitate) sunt de aproximativ 0,4 tone, pentru fiecare tonă de oțel produsă.
Cum vor funcționa reglementările CBAM ale Comisiei Europene?
Reglementările CBAM ale Comisiei Europene sunt concepute să funcționeze în paralel cu actualul Sistem de Comerț cu Emisii al UE (EU ETS).
Când o companie achiziționează o cotă de carbon din cadrul EU ETS, aceasta obține permisiunea de a genera emisii echivalente cu o tonă de CO2. Producătorii de oțel din UE primesc în prezent cote gratuite de emisii în cadrul schemei EU ETS; totuși, acestea sunt în proces de eliminare treptată.
Comisia a menționat că cotele gratuite de emisii din EU ETS au avut ca efect „diminuarea stimulentului de a investi în producția ecologică, atât pe plan intern, cât și în străinătate”.
CBAM presupune aplicarea unui preț pentru carbon asupra importurilor anumitor bunuri în UE. Inițial, doar emisiile directe rezultate din producția de oțel vor fi luate în considerare de certificatele CBAM.
Importatorii din UE vor achiziționa certificate de carbon corespunzătoare prețului carbonului care ar fi fost plătit dacă bunurile ar fi fost produse conform regulilor de tarifare a carbonului din UE.
Dacă un producător non-UE poate demonstra că a plătit deja un preț pentru carbonul utilizat în producția bunurilor importate, într-o țară terță, costul corespunzător poate fi dedus integral pentru importatorul din UE.
Dacă importatorii nu pot furniza date privind emisiile, aceștia se vor confrunta cu valorile implicite de penalizare ale emisiilor stabilite de CBAM.
Care este calendarul pentru implementarea taxelor CBAM?
O versiune simplificată a CBAM va începe să fie aplicată începând cu 1 octombrie 2023. În timpul unei perioade inițiale de tranziție, aceasta va obliga importatorii doar să colecteze și să raporteze datele legate de carbon.
Începând cu 2026, CBAM va fi implementat în totalitate, iar taxa – corelată cu prețul pieței de carbon din UE (€99/tonă în mijlocul anului 2023) – va fi datorată.
Importatorii din UE vor trebui să declare anual cantitatea de bunuri și volumul emisiilor de carbon incluse în bunurile pe care le-au importat în UE în anul precedent și să predea numărul corespunzător de certificate CBAM.
Cu toate acestea, această taxă va fi introdusă treptat, de la 2026 la 2034, în paralel cu eliminarea progresivă a alocațiilor gratuite în cadrul Sistemului European de Comerț cu Emissii (EU ETS).
Este necesar să acționez acum pentru a mă asigura că afacerea mea este conformă cu CBAM?
Conform informațiilor furnizate de MEPS la începutul acestei săptămâni, Comisia Europeană încă finalizează planurile pentru implementarea CBAM. Acum este momentul să vă familiarizați cu procesul de raportare propus.
Un rezumat al informațiilor care trebuie prezentate în rapoartele CBAM poate fi, de asemenea, găsit în anexele care însoțesc publicația.
Comisia a indicat că o platformă de Registru Tranzitoriu CBAM va fi utilizată pentru depunerea și gestionarea rapoartelor CBAM. Aceasta ar trebui să fie compatibilă cu sistemele vamale existente, a precizat aceasta.
Deși procesul formal de raportare CBAM nu a fost încă finalizat, s-a dat o indicație cu privire la potențialele amenzi pentru nerespectarea normelor.
Comisia a declarat: „Valoarea penalizării, pentru fiecare tonă de emisii incorporate nedeclarate, va fi între 10 și 50 de euro pe tona.”
În perioada de tranziție inițială (din octombrie 2023 până la sfârșitul anului 2025), când domeniul de aplicare al CBAM se limitează la raportarea datelor fără o obligație financiară, valoarea penalității ar trebui să se bazeze pe „gravitatea și durata nerespectării obligației de raportare”, a adăugat aceasta.
Există implicații CBAM pentru transport și expediere?
În prezent, emisiile provenite din transport nu sunt incluse în CBAM, deoarece sunt luate în considerare doar emisiile directe din producția de oțel.
Cu toate acestea, există planuri de evaluare a emisiilor indirecte prin lanțuri de aprovizionare complexe în timpul perioadei de tranziție CBAM.
Mai mult, s-a ajuns la un acord pentru a include emisiile de transport maritim pentru produsele acoperite de schema EU ETS, în special cele produse în UE și expediate în interiorul sau în afara UE. Această includere urmează să intre în vigoare începând cu 2024. Prin urmare, emisiile legate de expediere vor fi tratate separat.
Această abordare ar putea suferi modificări în funcție de rezultatul evaluării UE asupra datelor colectate în timpul perioadei de tranziție CBAM